Pianisten
Sergei Terentiev debuterede som kun 21-årig fra konservatoriet i musikbyen Odessa, hvor han fortsat bor. I 1996 blev han for første gang introduceret i Danmark af DR-medarbejderne Klaus Johansen og Karen Marie Zeuthen, der havde mødt ham under en reportagerejse i Ukraine.
Eter en succeskoncert i Radiohuset var Ann Jacoby og Trevor Davis ikke sene med at føje ham til Kulturb 96’s serie af verdenspianister og herefter gik det stærkt.
Han tog Danmarks musikliv med storm, gav koncerter i Danmarks Radio, Tivoli og et stort antal musikforeninger. I 1996 udgav jeg tre CD, der solgte i et meget stort oplag.
Rachmaninov-Scriabin er den første. Han var ikke i tvivl om, at disse to komponister skulle være de første, han indspillede, da han endelig – efter mange års undertrykkelse i sovjertiden . fik muligheden..
SERGEI TERENTIEV RACHMANINOV SCRIABIN
150,00 DKK
Sergei Rachmaninov
Piano Sonata No 1, opus 28: Allegro modrato / Lento / Allegro molto
Alexandr Scriabin
Deuz Poèmes, opus 32
Etudés No 1, opus 2
Etudés No 11, opus 8
Sonata Noi 4. opus 30
Preludes No 2, 4, 5 ,9 , 10 & 14, opus 11
Prelude No4, opus 16
Preludes No 4, opus 17
Preludes No 2,6 & 3, opus 22
Preludes No 1, opus 27
Preludes No 3, opus 31
Sergei Terentiev lytter til optagelse af sin koncert i Radiohuset 1996
For første gang i mange år havde han mulighed for at høre sig selv professionelt optaget. Sovjettidens tvang havde udelukket ham fra musiklivet i Ukraine.
RACHMANINOV
Piano Sonata No. 1 in D-minor, Opus 28, , from the first movement
SCRIABIN
Deau Poèmes, opus 32, part 1 and 2
Anmeldelser
Berlingske Tidende:
Terentjev gløder
Resultatet er bevægende og næsten lige så intenst, som når man hører Terentjev i virkeligheden. (..) Bevægelse og fordybelse er nøgleord for Terentjev, når han fortolker denne senromantiske russiske musik. Langtfra det følelsesbefamlende men tæt på det udefinerlige begreb, man kalder kunstnerisk inspiration. (..) Det er en gave, at nogen har fundet på at fastholde denne åndfulde pianist i et af sine inspirerende øjeblikke (Steen Chr. Steensen, 3. juli 1996
Information:
Klaverfænomener fra Odessa
Terentievs romatiske spil kalder umiddelbart på ord som stort, kraftfuldt og sprælsk. Men også inderligt og følt. Det er ikke lige efter bogen, det han laver, men subjektivt, intenst og nærværende. Romantisk forløsende og med masser af russisk saft og kraft. (..)Fis-dur sonaten bliver berusende sanset og spillet. (Thomas Michelsen, juli 1996)
Jyllandsposten
Enestående Terentiev
Terentjev formidler den uhildede musikoplevelse. Ånd og fantasi, og hvad musik ellers er gjort af, direkte til øregangen. Som med denne sjældne CD-udgivelse må indstille sig på at blive fyldt helt ud med storslået senromantiske klavermusik af nogle af denne genres tunge drenge. (..) Rachmaninovs første klaversonate, et festfyrværkeri i lisztske og chopinske farver, får ny betydning i hænderne på Terentiev, der overalt finder former og sammenhænge, der giver mening på tværs af værket. Der er tale om et helt enestående talent for formidling. (Thorkil Kjems, 24. juli 1996)